KÖTÜ HUYLU KEMİK VE KIKIRDAK TÜMÖRLERİ Bursa

Osteosarkom, malign (kötü huylu) hücrelerin düzensiz kemik ürettiği kemik kanseri türüdür. Osteosarkom her yaşta ortaya çıkabilir ama çoğunlukla büyümekte olan çocuklarda ve gençlerde görülür. Osteosarkom nadir olmakla birlikte çocukluk çağı kemik kanserinin en sık görülenidir. Tümör  anatomik olarak genellikle uzun kemiklerin uçlarında, özellikle diz çevresinde ve omuzda gelişir, ancak vücudun herhangi bir yerinde ortaya çıkabilir. Osteosarkom hemen her zaman kemoterapi ve tümörün cerrahi olarak çıkarılması kombinasyonu ile tedavi edilir. Bazı tümörler tek başına ameliyatla tedavi edilebilir. Kemoterapi hastanın tümörünün etkilediği yapılara uzaklığı, tümörün büyüklüğü gibi faktörlere bağlı olarak  ameliyattan önce ve/veya sonra verilebilir. Bazı durumlarda, osteosarkom vücudun diğer bölgelerine metastaz yapabilir veya yayılabilir. Osteosarkomlar yayıldığında, çoğunlukla akciğerlere yayılırlar.

Osteosarkomun nedeni bilinmemektedir, ancak risk faktörleri mevcuttur.

Resim. Omuz kemiğini (proksimal humerus) etkileyen yumuşak doku komponenti de olan kemik tümörü

Belirtiler

Ağrı, osteosarkomun en sık görülen semptomudur. Bu ağrı ilk başta gelip gidebilir, ancak yavaş yavaş kalıcı hale gelir. Bazı hastalarda tümör bölgesinde şişlik veya kitle olabilir. Tümör bacakta bulunuyorsa hastada topallama da gelişebilir. Osteosarkom kemiği zayıflattığı için bazı hastalarda tümör bölgesinde patolojik kemik kırıkları gelişebilir. Başlangıç evresinde nadirende olsa tümörün metastaz yapması veya kemik dışındaki bölgelere yayılması nedeniyle semptomlar ortaya çıkabilir.

Osteosarkom teşhisine yardımcı olmak için görüntüleme çalışmaları ve diğer testler kullanılır.

En hızlı ve güvenilir tetkiklerden biri röntgendir. Röntgende tipik görüntüler ortaya çıkabilir.

MRG görüntüleme kemik iliği ve diğer yumuşak dokuların ayrıntılı görünümlerini sağlar. Bir MRG, doktorunuzun tümörün boyutunu belirlemesine ve kanserin vücudunuzun diğer bölgelerine yayılmasını tespit etmede yardımcı olacaktır. BT taramaları, doktorunuzun tümörü daha fazla değerlendirmesine yardımcı olabilecek kesitsel görüntüler sağlar. Osteosarkom çalışmalarında MRI taramaları genellikle BT taramalarından daha yararlı olarak kabul edilirken, kapalı bir MRG'yi tolere edemeyen hastalar için bir BT taraması istenebilir.

Resim. Tibia proksimal metafizodiafizer birleşkede kemik yıkıma uğratan, Codman üçgeni oluşumu olan Osteosarkom.

Laboratuvar testleri. Doktor, serum alkalin fosfataz adı verilen bir kan testi de dahil olmak üzere bir dizi laboratuvar testi isteyebilir. Bu testler kemik dokunun aktivitesini ölçmeye yöneliktir. Yükselmiş bir alkalin fosfataz (ALP) seviyesinin osteosarkom teşhisine işaret etmesine rağmen, başka nedenlerle de yüksek çıkabilir. Ancak teşhisten öte prognoz yani tümörün doğal seyri açısından ALP testini kullanan klinikler mevcuttur. Patolojik tanı için biyopsi şarttır. Tanının kesinleşmesini sağlar. Biyopside, tümörden küçük bir örnek alınır ve mikroskop altında incelenir. Biyopsinin patolojik bakısı sırasında tümör derecelendirilir. Genel olarak, derece ne kadar yüksek olursa, tümörün o kadar agresif olduğundan şüphelenilir. Düşük dereceli (daha az agresif) tümörler tipik olarak orta veya yüksek dereceli tümörlerden daha normal hücrelere benzer. Yüksek dereceli (daha agresif) tümörler, çevreleyen dokuya neredeyse hiç benzemez ve genellikle daha kötü bir prognoz ile ilişkilidir.

Evrelemede  kanserin yayılıp yayılmadığını belirlemek için görüntüleme çalışmalarını içeren tetkkikler yapılır. Tedavinin seyrini belirleyecek en önemli aşamalardan biridir.

Kemoterapi

Kemoterapi, kanseri tedavi etmek için ilaçların kullanılmasıdır. Osteosarkomlu hastalarda, tümörü küçültmek ve kanserin yayılmasını önlemek için ameliyattan önce kemoterapi verilir. Daha sonra, ameliyattan sonra, kalan kanser hücrelerini hedef almak ve kanserin yani geri dönme nüksetme riskini azaltmak için tekrar verilir.

Parosteal ve periosteal osteosarkomların tedavisinde kemoterapinin rolü güncel araştırma konusudur. Bu tümörler çoğu düşük veya orta dereceli olduğundan ve çevre dokuların çoğunu invaze (çevre dokulara yayılmadığından) etmediğinden, genellikle tek başına cerrahi ile tedavi edilebilirler. Bununla birlikte, daha agresif parosteal ve periosteal osteosarkomlar sıklıkla kemoterapi gerektirir.

Uzuv Kurtarma Cerrahisi

Şu anda, lokalize osteosarkomun cerrahi tedavisi çoğunlukla amputasyondan ziyade ekstremite kurtarma cerrahisini içerir. Uzuv kurtarma ameliyatında doktor, tümörü ve çevresindeki sağlıklı dokunun bir kısmını çıkarırken, yakındaki tendonları, sinirleri ve kan damarlarını mümkün olduğunca korur. Çıkarılan kemik parçası, ya kemik grefti (bir donörden veya hastanın kendi vücudunun başka bir bölümünden alınan kemik) ya da metal ve diğer malzemelerden yapılmış bir protez ile değiştirilir. Tümör çıkarıldığında, tam olarak çıkarıldığından emin olmak için ve çıkarılan tümör dokuları kemoterapiye yanıtını belirlemek için mikroskop altında analiz edilecektir. Tümörün tamamen çıkarılmadığı belirlenirse, yani cerrahi sınırlar temiz olarak raporlanmazsa, kalan dokuları çıkarmak için başka bir ameliyat gerekebilir. Ameliyat öncesi kemoterapiye tümörün yanıtı zayıfsa (yani yeterli sayıda tümör hücresi öldürülmemişse), doktor ameliyattan sonra farklı kemoterapi ilaçları önerebilir. Ameliyat öncesi kemoterapiye doku yanıtı iyiyse, doktor genellikle daha önce olduğu gibi aynı kemoterapi rejimine devam edilmesini önerecektir.

Uzuv kurtarma ameliyatından sonra iyileşme, kapsamlı fizik tedavi, rehabilitasyon ve takip bakımı gerektirir. Özellikle çocukların bu süreçte aileleri ve arkadaşları tarafından cesaretlendirilmeleri ve desteklenmeleri gerekir. Kemoterapiye devam ederken, hastaların enerjileri düşük olabilirler ve egzersiz yapmak için motivasyonları olmayabilir. Tedaviden ve kanser nüksü veya yayılımından kaynaklanan komplikasyonları kontrol etmek için tedaviden sonra düzenli poliklinik takipleri gerekecektir. Bu ziyaretler, kan testleri veya röntgen veya tomografi taramaları gibi görüntüleme çalışmalarını gerektirebilir.

Radyasyon tedavisi

Radyasyon tedavisinde, kanser hücrelerini öldürmek ve tümörleri küçültmek için yüksek doz X ışınları kullanır. Radyasyon tedavisi osteosarkom tedavisinde yaygın olarak kullanılmasa da bazı hastalar için önerilebilir.

Osteosarkomlu birçok hasta için tedavi başarılıdır. Bununla birlikte, her durum benzersiz olduğundan, sizin veya çocuğunuzun spesifik prognozu hakkında doktorla konuşmak en iyisidir.

Kemik tümörü Belirtileri, Bacakta iyi huylu tümör tedavisi, Kemik kanseri olanların Yorumları, Kalçada kitle Belirtileri, Bacak tümörü Öldürür mu, Kemik tümörü Ameliyatı iyileşme süresi, Bacakta iyi huylu tümör belirtileri, Kemik kanseri ağrısı Nasıl olur, Bursa’da en iyi ortopedi doktoru, Bursa Ortopedi doktor Yorumları, Bursa Ortopedi doktorları Devlet, Bursa Ortopedi Hastanesi, Bursa Ortopedi profesörleri, Bursa nöbetçi Ortopedi Doktoru, Bursa Devlet Hastanesi en iyi Ortopedi doktoru, bursa şehir Hastanesi’nde en iyi ortopedi doktorları