Charcot Ayağı ve Diyabetik Ayak, Bursa

Charcot Ayağı ve Diyabetik ayak

Diyabetiniz ve periferik nöropatiniz (sinir hasarı) varsa, Charcot ayağı geliştirme riskiniz daha yüksektir. Charcot ayağı, bilmeniz gereken ciddi ayak komplikasyonlarından biridir. Başa çıkmak zor olabilir, ancak mümkün olduğu kadar erken tedavi görmek, ayak ülseri gelişmesi veya amputasyona ihtiyaç duyulması gibi başka sorunların ortaya çıkma riskini azaltabilir.

Nelere dikkat etmeniz gerektiğini bilmeniz için bu sayfada Charcot ayağının belirti ve semptomlarını inceleyeceğiz.

Charcot ayağı nedir?

Buna cevap vermeden önce Charcot ayağının gelişiminde önemli rol oynayan periferik nöropatiyi açıklamamız gerekiyor.

Nöropati, beyninizden vücudunuzun farklı bölgelerine mesaj taşıyan sinirlerinizi etkiler. Diyabet hastası olduğunuzda, yüksek kan şekeri, yüksek kan yağları ve yüksek tansiyon, sinirlerinizi besleyen küçük kan damarlarına zarar vererek onların ihtiyaç duydukları temel besinleri almalarını engelleyebilir.

Bu nedenle vücudunuzdaki sinirler hasar görebilir veya zamanla yok olabilir. Bu, ellerinizde, ayaklarınızda veya bacaklarınızda hissetme duygusunu kaybetmeye başlayabileceğiniz anlamına gelir.

Ayaklarınızda nöropati varsa ayağınızda yaralanma veya kemik kırılması gibi herhangi bir hasar fark etmeyebilirsiniz. Bu yüzden doktor kontrolünde olmak önemlidir.

Nöropati nedeniyle herhangi bir değişiklik fark etmeden veya ağrı hissetmeden etkilenen ayağınız üzerinde yürümeye devam edebilirsiniz. Ancak ayağınıza baskı uyguladığınızda kemik ve eklemler şekil değiştirmeye başlayabilir. Bu, tüm ayağınızın şeklini değiştirebilir ve diğer eklemleri riske atabilir. His kusuru, eklemlerin algısındaki bozukluk olduğu için siz bu süreci algılayıp kendinizi koruyamayabilirsiniz.

Şekilsiz bir ayağınız olduğunda, ayak ülseri geliştirme riskiniz de daha yüksek olabilir. Ciddi Charcot ayağı vakalarında ampütasyon yani ayağın kesilmesi gerekebilir.

Ampütasyonları kabullenmenin zor olabileceğini biliyoruz, ancak Charcot ayağı ve dikkat edilmesi gereken semptomlar hakkında ne kadar çok şey bilirseniz, bu ciddi komplikasyonların gelişmesini önlemek için ihtiyacınız olan tedaviyi o kadar erken alabilirsiniz.

Charcot ayağının belirtileri

Charcot ayağının belirti ve semptomları şunları içerebilir:

şişme

sıcaklık – etkilenen ayak diğerinden daha sıcak hisseder

ayak renginde değişiklik

ayak şeklindeki değişiklik

Ayaklarınızda bu belirtilerden herhangi birini fark ederseniz, derhal ayağınızın ağırlığını kaldırın ve daha fazla bilgi ve tavsiye için doktorunuzla, ayak bakımı ekibinizle veya yerel sağlık servisiyle görüşün.

Charcot ayağı nasıl önlenir?

Uzun süredir diyabetle yaşıyorsanız ya da ayağınızda sinir hasarı varsa Charcot ayağı geliştirme riskiniz yüksektir. Ancak iyi haber şu ki, bu riski azaltmak için yapabileceğiniz şeyler var.

Ayaklarınızı her gün kontrol etmek, semptomları veya ayağınızdaki olağandışı değişiklikleri tespit etmenize yardımcı olabilir. Ayrıca nöropatiniz varsa ayak uzmanınızdan da destek alabilirsiniz.

Sigarayı bırakmak ve kan şekeri seviyenizi, kan yağlarınızı ve kan basıncınızı hedef aralıkta tutmak da Charcot ayağının gelişmesini engelleyebilir. Günlük yaptığınız fiziksel aktivite miktarında büyük değişikliklerden kaçınmak da önemlidir.

Charcot ayağı tedavisi

Charcot ayağı teşhisi konulduysa kullanabileceğiniz iki tedavi türü vardır.

Ameliyatsız tedavi

Ameliyatsız tedavi ayağın mümkün olduğu kadar hareketsiz tutulmasını içerir. Bu, etkilenen ayağınıza herhangi bir ağırlık veremeyeceğiniz anlamına gelir.

Bu konuda size yardımcı olmak için ayağınıza alçı konacak veya size koruyucu bir bot verilecektir. Ayak bakımı ekibiniz, hareket etmek için onlara ihtiyacınız olacağından size bir tekerlekli sandalye veya koltuk değneği de verebilir.

İşlem, bireysel teşhisinize bağlı olarak birkaç ay veya daha uzun sürebilir. Ayağınızı korumak ve ayak ülserinin gelişmesini önlemek için tedavinizden sonra size özel ayakkabılar da verilebilir.

Bu tür bir tedavinin yaşam tarzınızı tamamen değiştirmeniz gerektiği anlamına gelebileceğini biliyoruz. Ancak ayağınızı hareketsiz tutmak gerçekten önemlidir çünkü bu, kemiğe iyileşmesi için zaman tanıyacaktır.

Ameliyat

Eğer ameliyatsız tedavi sizin için bir seçenek değilse ameliyat olmanız gerekebilir. Ayak bakım ekibiniz bu konuyu sizinle görüşecektir.

İhtiyacınız olan ameliyatın türü bireysel tanınıza bağlıdır ve birden fazla ameliyat olmanız gerekebilir. Doktorunuz ameliyatın riskleri ve yararları ile birlikte bu konuda sizinle konuşabilecektir.

Ayağınızdaki hasara bağlı olarak, zamanla yeniden ağırlık vermeye başlayabilmeniz için ayağınızı yeniden şekillendirmeniz gerekebilir. Bu tür bir ameliyat, ayağınızdaki kemiklerin ve eklemlerin tamamının orijinal yerlerine taşınması gerektiği anlamına gelebilir.

Ayağı yeniden şekillendirmek ve sürekli dinlenmek işe yaramazsa amputasyona ihtiyacınız olabilir. Diyabet ekibiniz bu konuda size destek olacaktır. Ve biz de sizin için buradayız.

Bu tür bir tedavinin endişe verici olabileceğini biliyoruz, ancak çoğu durumda Charcot ayağının ameliyatla veya amputasyonla sonuçlanması gerekmez. Ayaklarınızı düzenli olarak semptomlar açısından kontrol etmek ve mümkün olan en kısa sürede tedavi görmek, bu komplikasyonların gelişmesini önlemeye yardımcı olabilir.

Tedavi görüyorsanız

Charcot ayağı tedavisi görüyorsanız randevularınıza gitmeye devam etmelisiniz.

Lütfen alçınızı evde kendiniz çıkarmaya çalışmayın veya randevularınıza gitmeyi bırakmayın. Doğru tedavi olmazsa Charcot ayağı daha da kötüleşebilir ve başka sorunlara yol açabilir.

Randevunuzdan önce herhangi bir endişeniz varsa veya kaçırdığınız randevuları yeniden planlamanız gerekiyorsa sağlık ekibinizle iletişime geçin. Yardım edebilecekler.

Charcot ayağıyla başa çıkmak

Charcot ayağıyla baş etmek çok zor olabilir. Çok sayıda tedaviye ihtiyacınız olabilir ve kendinizi ekstra desteğe ihtiyaç duyabilirsiniz.

Bazı insanlar aileleri üzerinde bir yük gibi hissedebilir ve iyileşmeye giden oldukça yalnız bir yol olabilir. Ancak yalnız olmadığınızı ve yardımın yanınızda olduğunu bilmeniz önemlidir.

Yardım hattımızı arayın

Tedavinizle ilgili spesifik bir sorunuz varsa ya da sadece diyabet ve Charcot ayağı hakkında bilgisi olan biriyle sohbet etmek istiyorsanız, gizli yardım hattımızı arayın. Endişeleriniz veya nasıl hissettiğiniz konusunda sizinle konuşmak için zaman ayırabilecek, yüksek düzeyde eğitimli bir danışmanla konuşabileceksiniz.

Hastalığım için neler yapabilirim?

Aşağıdaki tavsiyeler durumunuzu yönetmenize yardımcı olacaktır.

Doktorunuzun verdiği tavsiyelere uyarak diyabetinizi kontrol altında tutun.

Yara çıkan ayağınızı korumak için diğer ayağınıza daha fazla baskı yapmanız yani yük vermeniz gerekebilir. Bu başka sorunlara sebep olur.

Ayağınızda anormal ağrı, ısı arışı veya kızarıklık, cilt renginde değişiklik gibi bir anormal durum sezdiğinizde hemen doktorunuza başvurun.

Diyabetik ayak Belirtileri, Diyabetik ayak evreleri, Diyabetik ayak görselleri, Diyabetik ayak hangi Bölüm Bakar, Diyabetik ayak tedavisi, Diyabetik ayak ne zaman kesilir, Diyabetik ayak Nedir, Diyabetik ayak ağrısına ne iyi gelir