Pigmente villonodüler sinovit, Bursa

Pigmente villonodüler sinovit

Pigmentli villonodüler sinovit (PVNS), eklemleri ve tendonları kaplayan ince doku tabakası olan sinovyumun kalınlaşmasına ve aşırı büyümesine neden olan bir durumdur. Bu aşırı büyümeden kaynaklanan kitle veya tümör kanserli değildir ve vücudun diğer bölgelerine yayılmaz (metastaz yapmaz). Bununla birlikte, PVNS ilerleyici bir hastalıktır. Yavaş yavaş kötüleşir ve kemik hasarına ve artrite yol açabilir.

PVNS genellikle diz eklemini etkiler, ancak diğer eklemleri de etkileyebilir. Çoğu durumda, hasarlı eklem kapsülünü ve kitleyi çıkarmak için ameliyat gerekir.

Sağlıklı bir eklemde sinovyum, kıkırdağı yağlayan ve harekete yardımcı olan az miktarda sıvı üretir. PVNS'de sinovyum ekstra sıvı üretir, bu da eklemde şişmeye ve hareketi çok ağrılı hale getirir.

PVNS tipik olarak sadece bir eklemi tutar. Hastaların %80'inde diz etkilenir, ancak PVNS kalça, ayak bileği, omuz ve dirseği de etkileyebilir. Durum her yaştan insanı etkileyebilir, ancak en sık 20 ila 50 yaş arasındaki genç erişkinlerde görülür.

PVNS'nin iki biçimi vardır – lokalize ve yaygın.

Yerelleştirilmiş PVNS

Tümör, eklemi destekleyen tendonları içerdiğinde veya eklemin sadece bir bölgesinde meydana geldiğinde, lokalize PVNS olarak adlandırılır. Bu tip genellikle tedaviye iyi yanıt verir.

Yaygın PVNS

Durum daha yaygın olduğunda ve tüm eklemi içerdiğinde buna yaygın PVNS denir. Daha agresif olma eğilimindedir ve tedavisi daha zordur.

Lokalize PVNS, etkilenen eklemde ağrı ve şişmeye neden olur. Şişlik oldukça önemli olabilir. Diğer semptomlar eklemde kilitlenme, takılma ve dengesizliği içerebilir.

Diffüz PVNS'de, eklem ağrısı, şişme ve sertlik dahil olmak üzere genellikle kademeli bir semptom başlangıcı vardır. Bazen hastalar, eklem boşluğunda kanın toplandığı bir durum olan hemartroz ile başvurabilirler. Bu, etkilenen eklemde minimal veya hatta travma olmadan ortaya çıkabilir. Her iki tipte de semptomlar gelip zamanla geçebilir.

Doktorunuz fizik muayane sonrası çeşitli tetkikler isteyebilir. Rröntgen X ışınları kullanır, kemik gibi yoğun yapıların net görüntüsünü sağlar. PVNS kemiğinize zarar vermediyse veya kemiğinizde değişikliklere neden olmadıysa, röntgende görünmeyebilir. Bununla birlikte, röntgen görüntüleri, doktorunuzun ağrınızın diğer nedenlerini ekarte etmesine yardımcı olabilir.

MRI, vücudun yumuşak dokularının net görüntülerini sağlar ve PVNS teşhisinde yardımcı olabilir. Lokalize PVNS'de MRI bulgusu olarak nodüler bir kitle gözlenecektir. Diffüz PVNS'de, muhtemelen kemik yıkımına bağlı değişiklikleri ve kıkırdak hasarını, eklem kapsülünde aşırı kalınlaşmayı veya eklem içinde geniş bir kitle görülebilir.

PVNS tanısını doğrulamak için biyopsi gerekebilir. Biyopside, tümörün bir doku örneği alınır ve mikroskop altında incelenir. Bir doku örneği elde etmek için küçük bir operasyon gereklidir.

Cerrahi Tedavi Seçenekleri

Artroskopi. Hem lokalize hem de yaygın PVNS vakalarının hem teşhisinde hem de artroskopik ameliyata uygun aletler ile eklem içinde PVNS dokularının temizliğinde kullanılır.

Açık ameliyat. Dizin hem ön hem de tüm arkasını yaygın olarak  tutan PVNS vaklarında tercih edilir. Çoğu, durumda PVNS cerrahisinde en iyi  sonuçlar genel olarak "açık" cerrahi ile elde edilir.

Kombine artroskopik ve açık cerrahide hastaların cerrahi tedavisinde kullanılabilir.

Radyasyon tedavisi tümörleri küçültebilir ve bazen yaygın yaygın PVNS'yi tedavi etmek için kullanılır. Genellikle standart cerrahinin başarılı olmadığı hastalar seçenektir.

Geçmişte radyasyon tedavisi, derinin dışından etkilenen eklemin içine yönlendirilen bir dış ışın yoluyla verilirdi. Genellikle başarılı olsa da, bu yöntem komplikasyonlara neden olabilir. Eklem içi radyasyon adı verilen daha yeni bir yöntem de ise eklem içine bir iğne ile radyoaktif sıvı enjekte edilir. Bazı hastalarda, tekrarlama riskini azaltmak için ameliyattan sonra radyasyon tedavisi kullanılabilir. Şu anda PVNS tedavisi için araştırılan birkaç ilaç vardır. Bu ilaçlar özellikle eklem kapsülündeki hücreler tarafından üretilen CSF-1R proteinini hedefler ve bazı hastalarda etkili olduğu gösterilmiştir.

Ameliyattan sonra fizik tedavi, günlük aktivitelerinize dönmenize yardımcı olması açısından son derece önemli olacaktır. Özel egzersizler, etkilenen eklemdeki gücü ve hareket aralığını yeniden kazanmanıza yardımcı olacaktır.

Artroskopik cerrahiden iyileşme genellikle kısa bir fizik tedavi süreci gerektirir, ardından normal aktiviteye dönebilirsiniz. Ancak açık cerrahi daha kapsamlıdır, bu nedenle diz ekleminde postoperatif sertlik riski artar. Diffüz PVNS'yi tedavi etmek için açık cerrahiden iyileşen hastalar için genellikle daha düzenli ve kapsamlı bir fizik tedavi programı gereklidir. Bu durumda, normal aktiviteye dönüş daha uzun, muhtemelen birkaç ay sürecektir.

Lokalize PVNS, ameliyattan sonra nadiren tekrarlar. Diffüz PVNS için tekrarlama oranı genellikle %10 civarındadır, ancak %30'a kadar çıkabilir. Diffüz PVNS'li hastalara, ameliyattan sonra birkaç yıl boyunca doktor takibi gerekecektir. Bu ziyaretler sırasında doktorunuz, PVNS'nin tekrarını kontrol etmek için MRI gibi testler isteyebilir.

Kemik tümörü Belirtileri

Bacakta iyi huylu tümör tedavisi

Kemik kanseri olanların Yorumları

Kalçada kitle Belirtileri