Dar Kanal Hastalığı Vidalı Bel Ameliyatı TLIF Ameliyatı Bursa

Dar Kanal Hastalığı – Vidalı Bel Ameliyatı - TLIF Ameliyatı, Bursa, Bursa Ortopedi Doktoru

Dar kanal ameliyatında temel olarak sinirleri ve omuriliği sıkıştıran kemikler ve bağlar alınır ve sinirler rahatlatılır. Temel amaç hastaların bacağına vuran ağrıları sonlandırmak ve yürürken çabuk yorulma ve dinlenme ihtiyacını ortadan kaldırmaktır. Bu hastalarda giderek azalan yürümesi mesafesini de artırmak yine diğer bir amaçtır. Bu hastalarda olan ayaklarda ve ayak parmaklarında olan karıncalanma, yanma, iğnelenme ve uyuşukluk hissinin de bu ameliyat ile geçmesini beklemekteyiz.

Vidalı dar kanal ameliyatı veya vidasız dar kanal ameliyatı bu hastalar için çözüm olabilir. Vidalı dar kanal ameliyatının diğer adı füzyon ameliyatıdır.

Eğer hastaların belinde kayma yok, sadece darlık varsa bu hastalarda vidasız dar kanal ameliyatı yapılabilir. Bu durum eğer hastanın osteoporozu varsa ve hastanın genel sağlık durumu vidalı dar kanal ameliyatına izin vermezse geçerlidir.

Vidalı dar kanal ameliyatı yani füzyon ameliyatı gerekçeleri

à      Hastanın belinde kayma varsa

à      Disk dediğimiz kemikler arasındaki yastıkçıkların kalitesi bozuk, yüksekliği azalmışsa

à      Sinir sıkışması sinirin çıktığı foramen dediğimiz bir seviyede ise (bu durumda beldeki kemiklerden fazla almak gerekecektir, vidalı ameliyat olmazsa hastanın bel kayması artar, ağrıları geçmez)

à      Daha önce yapılan vidalı ameliyatta kemik kaynama gerçekleşmemişse (Psödoartroz)

Vidalı dar kanal ameliyatının sakıncalı olduğu durumlar şiddetli Osteoporoz olarak özetlenebilir.

Vidalı dar kanal ameliyatında sinirler, mikroskop altında serbestleştirilir. Mikrocerrahi ile dar kanal ameliyatı yapılmış olur.

Standart bir vidalı ameliyat sonrası yani  spinal füzyon ameliyatından sonra hastalar ortalama 2 ila 4 gün hastanede kalırlar.

Vidalı Bel Ameliyatlarında Robotik Omurga Ameliyatı veya Navigasyonlu Bel Ameliyatı Riskleri Azaltacaktır.

Vidalı bel ameliyatı sonrası ne zaman ayağa kalkarım?

Normal beklenen sonuç, hastanın 1 gün sonra ayağa kalkması ve yürümesidir. Tuvaletine gitmesinde sakınca olmaz. Yatakta istediği pozisyonda uyuyabilirler. Yasaklı olan özelikle ilk 3 ay boyunca hastanın eğilmesi ve yerden eşya almasıdır. Ameliyattan sonra 3 aya kadar omurga korsesi kullanın, bu iyileşme sürecine yardımcı olabilir

Vidalı bel ameliyatı sonrası ne kadar hastanede yatarım?

Hem ağrı hem de enfeksiyon profilaksisi için 2-4 gün hastanede yatış gerekir

Bu ameliyatlardan sonra sık gözüken beyin omurilik sıvısı kaçağı için yara direni gözlemi

Ameliyattan sonraki gün gerçekleştirilen bilgisayarlı röntgen kontrolleri

Hareket kabiliyetini artırmak ve kan pıhtılaşmasını önlemek için genellikle ameliyattan sonraki gün başlayan fizik tedavi

Vidalı bel ameliyatı sonrası hangi egzersizleri yapmalıyım, yasak olan hareketler nelerdir?

Hastalar aktivitelerini sınırlandırmaları önerilerek taburcu edilirler. Hafif yürüyüş tavsiye edilirken, iyileşme sırasında en önemli kaçınılması gereken hareket ağır nesneleri kaldırmaktır. Ayrıca gereksiz sırt veya belden eğilmekten veya bükülmekten veya uzun süre sürekli oturmaktan kaçınmak da önemlidir. Takiplerinizde ameliyat sonrası bacağa vuran ağrı, herhangi bir karıncalanma veya uyuşma hissi oluştuğundan omurga doktorunuza bildirmeniz gerekir.

Vidalı bel ameliyatı sonrası işe dönme ne zaman olur?

Genel olarak hastalar 4 ila 6 hafta içinde veya hastanın mesleği fiziksel olarak daha zorlayıcı ise daha uzun sürede işlerine dönebilirler. Ameliyat sonrası takipler, 15. Gün, 6. Hafta, 3. Ay, 6. Ay   ve bir yıllıkken yapılır.

Belde Dar Kanal Ameliyatı Öncesi Egzersizler

Bu konuda hastalarıma önerim, profesyonel yardım almalarıdır. Maalesef dar kanal ameliyatı sonrası yapacağınız egzersizler basit evde yapacağınız egzersizler sınıfında değildir. Tabi ki öneriler doğrultusunda evde yapacaklarınız da mevcuttur.

Dar kanal ameliyatı sonrası sırtınızdan omurganıza ulaşırken sırt kasları sıyrılır, ayrıca omurgaya önden yani karın karından da ulaşılabilir. Bu işlemler hem sırt kaslarınızın hem de karın kaslarınızın sinirsel ve damarsal beslenmesini bozar. Bu kasların tekrar canlanması ve güçlenmesi hem ameliyattan fayda görme şansınızı artırır hem de kemik kaynamasını yani füzyonu olumlu etkiler.

Terapistlere Not:

Fizyoterapistlerin hastaya transvers abdominis (TA), multifidi ve pelvik taban kaslarını güçlendirmeleri ve bunu hastaya öğretmeleri gerekmektedir.

Ayrıca Rehabilitasyon Sırasında Hastalarımız

Duruş

Denge

Yürüyüş

Güç

Vücut mekaniği

Spesifik işlevsel görevler hakkında eğitilmelidir.

Ameliyat Sonrası Erken Dönem Egzersizler;

İlk bir hafta

Bu aşamada fizik tedavi yönetimi, hastalara yatağa girip çıkmayı, giyinmeyi ve diğer öz bakım faaliyetlerini gerçekleştirmeyi ve yürümeyi (belki ilk 1 veya 2 gün yürüteçle) doğru şekilde öğretmekten oluşur.

Hafif TA ve pelvik taban kasılmalarını farklı pozisyonlarda uygulamaya başlamak.

Terapist ayrıca lumbosakral pleksusu içeren sinirler için temel ve basit nöral mobilizasyonu öğretebilir. Hastalar ve aileleri, ayakta fizik tedavilerine başlayana kadar gereken ev bakımını anlayarak hastaneden ayrılmalıdır.

Ameliyattan 6 ila 10 hafta sonra

Hastalar normal aktivitelere yaklaşmaya başlamalıdır

Hastalar yavaş yavaş haftada en az 5 gün 30 dakikalık egzersiz ve fiziksel aktiviteye kadar çalışmalıdır.

Fizik tedavi merkezinde ; Lomber omurgaya uygunsuz şekilde yük bindiren egzersizlerden kaçınarak ancak lomber paraspinaller ve torakodorsal fasyaya bağlanan diğer kaslar için bir miktar egzersiz içerdiğinden emin olarak hafif bir ağırlık antrenmanı programına başlayabilirler.

Vidalı Omurga ameliyatının başarısı, ameliyat olanların hayat kalitesi ve geri bildirimi;

Vidalı omurga ameliyatlarının çoğunun olumlu sonuçlar verdiğini bilinmektedir.

Erken dönemde hastaların ağrıda %60 ila %70 oranında iyileşme görülür ve bu oran giderek artar.

Bu ameliyatlar sonrası kemik kaynama oranı yaklaşık %90’dan fazladır.

Memnuniyet oranı > %80’den fazladır.

Ameliyat sonrasından 2 yıl geçtikten sonra bu memnuniyet oranı yaklaşık %95'tir.

Vidalı Bel Ameliyatlarının Riskleri;

Genel komplikasyon yani istenmeyen olay oranı yaklaşık %8,7'dir.

Genel anestezi riskleri.

Günümüzde anestezi riskleri çok düşüktür. Günde milyonlarca insanın sağlıklı şekilde anestezi alır ve uyanır. Tabi ki her zaman beklenmeyen olay riski mevcuttur. Bu konuda hem hastanın hem de ailenin gerçekçi olup riskleri kabul etmeleri gerekmektedir.

Anestezi sonrası geçici olarak baş dönmesi, bulantı ve kusma veya titreme gibi zamanla kaybolan yan etkileri olabilir. İlişkili cihazların kullanımı enfeksiyon veya boğaz ağrısı gibi ek riskler oluşturur.

Enfeksiyon;

Her ameliyatta olduğu gibi, ameliyat bölgesinde enfeksiyon riski vardır. Prosedürü takiben hastanede kaldığı süre boyunca hasta herhangi bir enfeksiyon belirtisi açısından izlenir. Obezite, diyabet ve sigara kullanımı ameliyat sonrası enfeksiyon için önemli risk faktörleridir.

Aşırı kan kaybı;

Hastalar ameliyat öncesinde kan bağışında bulunabilse ve ameliyat sırasında veya sonrasında kan nakli alabilse de, aşırı kan kaybı yine de dikkate alınması gereken önemli bir risktir. Örneğin, kan inceltici (aspirin gibi) ilaçlar alan kişiler, potansiyel risk nedeniyle ameliyat için uygun görülmeyebilir.

Sinir yaralanması;

TLIF, herhangi bir omurga ameliyatı gibi sinir tahrişini azaltmak için tasarlanmış olsa da, ameliyat sırasında sinirlerin hasar görmesi hala mümkündür. Risk, spinal kanala erişim, sinir köklerinin dekompresyonu (rahatlatılması), disk materyalinin çıkarılması, interbody cihazlarının( yapay disk) yerleştirilmesi ve/veya sinirlerin kenara çekilmesi sürecinden kaynaklanır.

Devam eden bel ağrısı;

Ameliyat başarısız olursa bel ağrısı devam edebilir veya yeni bir bel ağrısı başlangıcı gelişebilir.

Paraspinal iyatrojenik yaralanma.

Paraspinal kaslar (omurgayı çevreleyen kaslar) ameliyat sırasında kenara çekilir. Bu kaslar uzun süre bir kenarda tutulduğunda, bu kas gruplarının yaralanma riski artar. Yaralanmaları halinde paraspinal kaslar, spinal füzyonun başarılı olup olmadığına bakılmaksızın sürekli bir sırt ağrısı kaynağı olabilir.

Ameliyattan kaynaklanan ek tıbbi komplikasyonlar arasında zatürre veya kalp krizi, felç veya kan pıhtılaşması gibi dolaşım sorunları yer alabilir. Ameliyat geçiren hasta obez ise riskler ve komplikasyonlar artabilir.

Sinirlerin gevşetilmesine örnekler;