Morton Nöroma (Ayaklarda uyuşma, yanma, karıncalanma), Bursa, Bursa Ortopedi Doktoru

Morton Nöroma

Morton nöromasının diğer isimleri interdigital nöroma, Morton metatarsaljisi, interdigital nevrit veya plantar nöromadır.

Morton nöromları kadınlarda erkeklere göre yaklaşık 8 kat daha yaygındır ve genellikle 30 ila 60 yaş arasındaki insanları etkiler, ancak bu yaş aralığının dışında da ortaya çıkabilirler.

Morton'un nöroması en sık üçüncü ve dördüncü parmaklar arasındaki alanda - üçüncü ağ alanı - genellikle tahrişe, travmaya veya aşırı basınca yanıt olarak gelişir. Morton nöroması, ikinci ağ alanında da (ikinci ve üçüncü ayak parmaklarının tabanı arasındaki alan) gelişebilir, ancak bu daha az sıklıkta olur. En sık görülen semptom, ayak tabanındaki ağrı veya rahatsızlıktır (ayağın altındaki kemerler ve ayak parmakları arasındaki alan).

Morton nöromasının kesin nedeni bilinmemektedir, ancak mevcut araştırmalar, yaygın dijital plantar sinirlerin sıkışmasının (yani, sıkıştırma veya sıkışma) sonucu olduğunu öne sürmektedir. Sinirin parmak arasındaki boşlkta sıkışması şişmeyi tetikleyebilir ve sinirin içinde ve çevresinde anormal doku oluşmasına neden olabilir.

Normalde, bir yumru veya cilt rengi değişikliği gibi bir Morton nöromasının dışa dönük belirtileri yoktur.

En yaygın semptomlar:

1.     Ayakparmak uçlarına doğru yayılan kalıcı yanma veya keskin ağrı vardır. Özellikle koşma veya yürüme gibi ağırlık kaldırma aktiviteleri sırasında ayak parmaklarına yayılabilir (yayılabilir). Gece ağrısı nadirdir.

2.     Hastalar sıklıkla yürürken ön ayaklarının altında bir çakıl taşı olduğu hissini tarif ederler.

3.     Ağrı tipik olarak üçüncü ve dördüncü parmakların tabanı arasındadır, ancak ikinci ve üçüncü parmaklar arasında da ortaya çıkabilir.

4.     Ayak parmaklarında uyuşma veya hoş olmayan bir karıncalanma olabilir.

5.     Koşmaya başlarken parmak ucundan destek alıp vücudu öne doğru itme sırasında acı hissedilebilir.

6.     Ayakkabı giymekle ilgili sorunlar yaygındır. Yüksek topuklu ayakkabılar durumu kötüleştirebilir. Sıkı, dar ayakkabılar da parmak kemiklerini sıkıştırarak ve siniri sıkıştırarak bu durumu kötüleştirir.

Ameliyatsız Tedavi

a)     Ayakkabıdaki değişikliklerden fayda görebilirsiniz. Yüksek topuklu ayakkabılardan ve dar ayakkabılardan kaçının; alçak topuklu ve yumuşak tabanlı daha geniş ayakkabılar seçin. Bu, kemiklerin yayılmasını sağlar ve sinir üzerindeki baskıyı azaltarak iyileşmesi için zaman tanır.

b)     Ortezler. Ayakkabılarınıza özel ayakkabı ekleri ve metatarsal pedler/barlar eklenebilir. Bunlar, ön ayaktaki kuvvetlerin yerini değiştirerek ve nöroma üzerindeki baskı yapan kemikleri ayırarak tahrişi hafifletmeye yardımcı olabilir.

c)     Enjeksiyon. Bir veya daha fazla kortikosteroid (steroid) ilaç enjeksiyonu, sinirin şişmesini ve iltihaplanmasını azaltarak biraz rahatlama sağlayabilir. Bu, ortopedi kliniğinde yapılabilir. Kliniğimizde ultrason eşliğinde bu enjeksiyonu yapıp, hastamızı 1 saat içinde poliklinikten çıkışını sağlayabilmekteyiz. Başka bir enjeksiyon türü, sinirin ağrı sinyalleri göndermesini kalıcı olarak durduran bir ilacın enjekte edilmesini içeren sinir ablasyonudur.

d)     Alternatif terapiler. Ekstrakorporeal şok dalgası tedavisi, radyofrekans ablasyonu ve diğer steroid olmayan enjeksiyonlar gibi tedaviler tartışılabilir, ancak bu tedavilerin etkinliğine ilişkin mevcut veriler yetersizdir.

e)     Araştırmalar, birçok insanın ayakkabı giyme modifikasyonları, ortezler, iltihap önleyici ilaçlar (örneğin, ibuprofen veya naproksen) ve/veya kortikosteroid enjeksiyonlarının bir kombinasyonu ile kalıcı bir rahatlama sağlayabildiğini göstermiştir.

Cerrahi tedavi

Semptomlarınız düzelmezse veya cerrahi dışı tedavilerden sonra şikeyetleriniz tekrarlarsa, ortopedi doktorunuz ameliyat önerebilir. Morton nöroması için cerrahi genellikle en güvenilir tedavi şekli olarak kabul edilir ve birçok çalışma %80-95 başarı oranı gösterir. Morton nöromlarını tedavi etmek için birkaç cerrahi teknik vardır ve bunların benzer sonuçlar ürettiği gösterilmiştir. Ortopedi cerrahınız seçeneklerinizi sizinle tartışacaktır. Sinire ulaşmak için doktorunuz ayağın üstünde veya altında bir kesi yapabilir. Sinire eriştikten sonra sinirin kalınlaşmış kısmını çıkarabilir veya sinirin sıkışmasını azaltmak için etrafındaki dokuları serbestleştirebilir. Morton nöroma ameliyatı sonrası iyileşme süresi kısadır.  Genel olarak, ameliyat sonrası ayakkabı olarak da bilinen sert tabanlı bir ayakkabıyla ayağınızın üzerinde yürümenize izin verilir, ancak alt kısımda bir kesi yapılmışsa tüm ağırlığınızı topuğunuza vermeniz istenebilir. ayağın.

Ameliyat yaralarınız tamamen iyileşene kadar (genellikle ameliyattan en az 2 ila 3 hafta sonraya kadar) daha ağır aktivitelerden (koşma, atlama vb.) ve ayağınızı suyun altına sokmaktan (küvet veya yüzme havuzu gibi) kaçınmalısınız. Hastaların genellikle işlemden 4 hafta sonra normal ayakkabı giyimine dönmelerine izin verilir.

Motor Nöroma Tedavisinde Özel Notlar

Ayakkabıdaki değişiklikler, aktivite modifikasyonu ve ortezlerin eklenmesi gibi koruyucu önlemler hastaların yaklaşık %50'sine kadar bir dereceye kadar rahatlama sağlayabilir.

Kortikosteroid enjeksiyonları, hastaların yaklaşık %50'sinde Morton'un nöromasında başarılı bir rahatlama sağlıyor gibi görünmektedir.

Kimyasal sinir ablasyonu ve radyofrekans ablasyonu da iyi bir başarı oranına sahiptir ve hastaların %70 ila %80'i bu müdahalelerden sonra iyileşme kaydetmiştir.

Nörektomi (sinirin bir kısmının çıkarılması) veya sinirin dekompresyonu ile yapılan cerrahi müdahale, en yüksek başarı oranına sahiptir ve çoğu çalışmada %80 ila %95 başarı oranı bildirilmektedir.

Başarılı cerrahi tedaviden sonra bile bir Morton nöromasının geri gelmesi mümkündür. Hastaların yaklaşık %5 ila %20'sinde semptomlar geri dönebilir ve ek tedaviye ihtiyaç duyabilir. Neyse ki, Morton'un nöroma nüksü için tekrarlanan bir ameliyat, ilk ameliyatla benzer bir başarı oranına sahiptir (%80-95).

Kemik tümörü Belirtileri

Bacakta iyi huylu tümör tedavisi

Kemik kanseri olanların Yorumları

Kalçada kitle Belirtileri