Sinovyal kondromatozis, Bursa

Sinovial kondromatosis

Sinovyal kondromatozis (sinovyal osteokondromatozis olarak da adlandırılır), eklemleri kaplayan ince doku tabakası olan sinovyumu içeren nadir, iyi huylu (kanserli olmayan) bir durumdur. Sinovyal kondromatozis vücuttaki herhangi bir eklemde ortaya çıkabilir, ancak en sık dizde görülür. Sinovial kondromatosis bir tümör olarak kabul edilmese de, etkilenen ekleme ciddi şekilde zarar verebilir ve sonunda osteoartrite yol açabilir. Ağrılı semptomların hafifletilmesine yardımcı olmak ve eklemde daha fazla hasarı önlemek için erken tedavi önemlidir.

Sinovyal kondromatoziste, sinovyum anormal şekilde büyür ve kıkırdaktan yapılmış nodüller üretir. Bu nodüller bazen sinovyumdan kopabilir ve eklem içinde serbest şekilde dolaşabilir. Eklem içindeki gevşek kıkırdak gövdelerinin boyutu, birkaç milimetreden (küçük bir hapın boyutu) birkaç santimetreye (bir bilyenin boyutu) kadar değişebilir. Sinovyal sıvı erbest kıkırdakları besler bu yüzden kopan parçalar büyüyebilir, kireçlenebilir (sertleşebilir) veya kemikleşebilir (kemiğe dönüşebilir). Bu meydana geldiğinde, eklem boşluğu içinde serbestçe dolaşabilirler. Gevşek cisimler yuvarlandıkça eklemi kaplayan düz eklem kıkırdağına zarar vererek osteoartrite neden olabilir. Osteoartritte hasarlı kıkırdak aşınır ve yıpranır.  Şiddetli sinovyal kondromatozis vakalarında, gevşek cisimler, tüm eklem boşluğunu kaplayabilir veya komşu dokulara nüfuz edecek kadar büyüyebilir.

Sinovyal kondromatozis en sık dizde görülür, bunu kalça, dirsek ve omuz izler. Çoğu durumda, vücutta sadece bir eklem etkilenir. Bu durum en sık 30 ila 50 yaş arasındaki hastalarda görülür. Erkekler kadınlardan iki kat daha sık etkilenir. Sinovyal kondromatozisin nedeni bilinmemektedir ve kendiliğinden oluşur. Genetik aktarım bildirilmemiştir.

Sinovyal kondromatozisin en yaygın semptomları osteoartritinkilere benzer. Bunlar şunları içerir:

a)     Eklem ağrısı

b)     Eklem şişmesi

c)     Etkilenen eklem eklem hareket kısıtlılığı

d)     Palpasyonla hassasiyet,  nodüller dediğimiz yuvarlak bilye büyüklüğündeki lezyonlar bazen diz, ayak bileği ve dirsek eklemleri gibi cilde yakın eklemlerde hissedilebilir.

e)     Hareket sırasında gıcırdama veya patlama sesi (krepitus)

Ameliyatsız Tedavi

Belirtilerinize bağlı olarak basit gözlem bazen bir tedavi seçeneği olabilir. Doktorunuz, sizin durumunuzda gözlemin uygun olup olmadığını belirlemek için bir dizi faktörü dikkatle değerlendirecektir. Bu süre zarfında doktorunuz, osteoartritin ilerlemesini kontrol etmek için etkilenen eklemi yakından izleyecektir.

Cerrahi tedavi

Sinovyal kondromatozis tedavisi tipik olarak gevşek kıkırdak gövdelerini çıkarmak için yapılır. Bazı durumlarda, ameliyat sırasında sinovyum da kısmen veya tamamen çıkarılır (sinovektomi). Ameliyat açık bir prosedür veya artroskopik bir prosedür kullanılarak yapılabilir. Doktorunuzun kullandığı teknik, aşağıdakiler de dahil olmak üzere çeşitli faktörlere bağlı olacaktır:

Serbest (loosebody) cisim sayısı

Serbest cisimlerin boyutu

Sinovial dokunun durumu

Geleneksel bir açık prosedürde, doktor genellikle bir veya iki büyük insizyon yapar. Artroskopik bir prosedürde, doktor daha küçük kesikler yapacak ve gevşek cisimleri çıkarmak için minyatür cerrahi aletler kullanacaktır.

Hem açık hem de artroskopik prosedürlerin nihai sonuçları aynı olabilir. Doktorunuz sizin durumunuzda hangi cerrahi tekniğin en iyi olduğu konusunda sizinle konuşacaktır.

Ameliyattan İyileşme

Günlük aktivitelerinize dönmenin ne kadar süreceği, yaptığınız işlemin türüne ve hangi eklemin tutulduğuna bağlı olarak değişecektir. Doktorunuz rehabilitasyonunuzu yönlendirmek için size özel talimatlar verecektir.

Sinovyal kondromatozis hastaların %20'sine kadar geri dönebilir. Ameliyattan bir süre sonra doktorunuz herhangi bir nüksü kontrol etmek için düzenli takip ziyaretleri planlayacaktır.

Doktorunuz ayrıca herhangi bir osteoartrit ilerlemesi için eklemi izleyecektir. Sinovyal kondromatozisin eklemde halihazırda yapmış olduğu hasar miktarı, osteoartrit geliştirme şansınızı etkileyecektir.

Kemik tümörü Belirtileri

Bacakta iyi huylu tümör tedavisi

Kemik kanseri olanların Yorumları

Kalçada kitle Belirtileri