Skolyozda Bacak Boyu Eşitsizliği Ne zaman Tedavi Edilir? Skolyoz Tedavisinde Tabanlık Bursa

Skolyozda Bacak Boyu Eşitsizliği Ne zaman Tedavi Edilir?

Skolyoz Tedavisinde Tabanlık Ne Zaman Kullanılmalıdır?

Özet:

1 cm’e kadar olan bacak boyu eşitsizlikleri, klinik olarak şikayete sebep olmaz.

2 cm’den büyük bacak boyu eşitsizlikleri eklemlerde, duruş postüründe bozukluklara sebep olabilir. İkincil olarak omurgada skolyoza sebep olabilir. Hatta uzun süre devam ederse bu durum omurgada eklem hastalıklarına ve skolyozun kalıcı olmasına sebep olabilir.

Bacak boyu eşitsizliği yeterince tanınmayan ve yaygın bir durumdur. Yarım cm bacak boy farkı toplumun neredeyse %70-80 oranın gözükürken, 2 cm’e kadar olan bacak boyu farkını toplumda %40-50 oranında bildiren çalışmalar vardır. Bacak boyu eşitsizliği, doğuştan gelen kemik hastalıkları nedeniyle olabileceği gibi veya geçirilen hastalık, enfeksiyon veya travma yoluyla edinilebilir. Bacak boyu eşitsizliğinin etkileri, tabiki ölçüm farkına bağlı olarak, hem de hastanın olası eklem ve omurga hastalıklarına bağlı olarak her insanda değişik etkiler gösterebilir. Çoğu bacak boyu eşitsizliği 10 mm'den azdır ve asemptomatik veya normal kabul edilir. Mevcut araştırmalar, 20 mm'den büyük boy eşitsizliğinin klinik olarak anlamlı olduğunu ve tedavi gerektirdiğini desteklemektedir. Bu tür uyumsuzluklar kas iskelet sistemi  biyomekaniğini değiştirebilir ve yürüme, duruş ve denge sorunları gibi işlevsel kısıtlamalara neden olabilir. Bacak boyu eşitsizliği sonucunda eklemlere veya bele binen asimetrik yük nedeniyle fonksiyonel skolyoz ve omurganın dejeneratif (kireçlenme, yaşlanma) hastalığı gibi çeşitli kas-iskelet sistemi bozuklukları gelişebilir. Fonksiyonel skolyoz ilerleyici değildir ve yana doğru eğilen ama yapısal olmayan yani kalıcı olmayan eğriliktir. Uzun süre devam eden bacak boyu eşitsizliği ve fonksiyonel skolyoz, omurganın faset eklemlerinde ve intervertebral disklerinde kalıcı dejeneratif (kireçlenme, yaşlanma) değişikliklere ve yapısal eğriliğe neden olabilir.

Sheha ED, Steinhaus ME, Kim HJ, Cunningham ME, Fragomen AT, Rozbruch SR. Leg-Length Discrepancy, Functional Scoliosis, and Low Back Pain. JBJS Rev. 2018 Aug;6(8):e6. doi: 10.2106/JBJS.RVW.17.00148. PMID: 30130357.