Skolyoz Belirtileri ve Muayenesi Bursa

Skolyoz Belirtileri, Skolyoz Erken Tanısı, Kendi çocuğumu nasıl muayene edebilirim?

Skolyoz, özellikle erken evrelerde fark edilmesi zor bir hastalıktır.

Skolyozun aile veya arkadaşlar tarafından veya hastanın kendisi tarafından fark edilmesi için bazı tipik görsel belirtiler ortaya çıkması gerekir. Maalesef bu görsel bulgular ortaya çıkmadan skolyoz muhtemelen ilerlemiştir.  Erken teşhisin tedavi de çok önemli olduğunu düşündüğümüzde skolyoz belirtilerinin herkes tarafından bilinmesi, çocuğun anne veya baba tarafından muayene edilmesi önemli olacaktır.

Skolyozun belirti ve bulguları nelerdir?

Skolyoz muayenesi hastaya hem önden hem arkadan hem de her iki yandan bakılarak yapılır.

Özet;

1.     Bir omuz diğerinden düşük seviyede olabilir.

2.     Bir kürek kemiği diğerinden daha belirgindir

3.     Kollar yanda gevşek bir şekilde dururken, bir tarafta kol ile vücut arasında daha fazla boşluk olabilir. Bel ile kollar arasında duruş simetrisi bozulmuştur

4.     Bir kalça diğerine göre daha yüksekte veya belirgin olabilir. Bunu çocuğun iç çamaşır çizgisi ile anlayabilirsiniz

5.     Baş tam olarak pelvis (leğen kemiği) üzerinde ortalanamayabilir. Çocuğun başı sağ veya sol omuza daha yakın durur.

6.     Bel çukurunda, bel çukurunda dirseğe doğru olan bölgede asimetrik cilt katlantısı

7.     Yürümede ve ayakta durmada bir tarafa daha fazla yük verilir. Gövde sağa ve sola yatık durur.

8.     Öne eğilmede sırtta kaburgaların neden olduğu bir çıkıntı oluşabilir. Bu gizli olan eğriliği ortaya çıkarmak için çok güzel bir testtir.

Şimdi Resimlerle bu bulguları daha anlaşılır hale getirelim;

1. Bir omuz diğerinden yüksekte olabilir. Bu bulgu arkadan bakıldığında daha bariz iken bazı hastalarımız bunu önden aynaya bakarken tespit edebilir. Omuz seviye düşüklüğü tespit edildiğinde genelde bu seviye farkı kalçalarda da olur.

Ayrıca önden bakıldığın herhangi bir göğüs şekil bozukluğu skolyoz açısından uyarıcı olmalıdır. Kesinlikle dikkate alınıp anormal bir durum olup olmadığı açısından doktora başvurulmalıdır.

* Bir kürek kemiği diğer kürek kemiğinden yüksekte veya daha belirgin olabilir.

* Kollar yanda sarkık halde dururken, dirsekler ile vücut arasındaki uzaklık hem eşit değildir hem de şekil olarak asimetriktir.

* Leğen kemikleri (kalça) yükseklik olarak eşit değildir. Bir kalça diğerine göre daha yüksek veya daha çıkıntılı yani belirgin olabilir.

* Her iki kalça orta noktası (kuyruk sokumu), bel ve baş arkadan bakıldığından aynı hizadadır.Skolyozu olan çocuklarda baş orta hatta değildir. Gövde sağa veya sola kayık veya eğik olarak durur. Buna Plump Line Test denir. Türkçe karşılığı çekül hattı testidir.

Adam's Öne Eğilme Testi: Dünyada skolyoz taramasında en sık uygulanan testlerden biridir.

Çocuk öne doğru eğildiğinde sırtında gizli olan göğüs kafesindeki asimetrinin (yükseklik farkı, çıkıntılı şekil, bombe yani hump - hörgüç) daha belirgin hale gelmesi üzerine kurulu testtir. Çocuk öne eğili pozisyonda iken sağ ve sol gövde yükseklik farkı gözlemlenir. Fakat bazen bu çok bariz değildir.  Bu hastaları tespit etmek için skolyometre denilen gövdedeki dönüklüğü (rotasyon) tespit eden cihaz kullanılır. 5 derecen fazla tespit edilen eğrilik durumunda hastaya röntgen çekilmelidir.

Yandan bakıldığında, normal sırt kamburluğunun genellikle düzleştiği görülür. Bu durumda normalde yandan bakıldığından gözükmeyen orta sırt çukuru gözükmeye başlar. Bir tarafta omuz kürek kemiği çok belirginken diğeri daha siliktir.

Çok geç kalmış hastalarda sırt ve bel bölgesindeki eğrilikler direk görünür hale gelmiştir. Hastaya bu gözle de bakmak, bulguları veya şüpheleri küçümsemeden kaçınmak önemlidir.