Yumuşak Doku Tümörü Tanısı Sonrası Hastayı Bekleyen Tehlikeler, Bursa, Bursa Ortopedi Doktoru

Doç. Dr. Hanifi Üçpunar

Yumuşak Doku Tümörü Tanısı Sonrası Hastayı Bekleyen Tehlikeler

Yumuşak doku tümörlerinin çoğu iyi huyludur. Büyük kitleler daha fazla endişe nedenidir. En uzun noktasında 5 cm'den fazla veya dokunulduğunda ağrılı bir kitle fark eden hastalar doktora başvurmalıdır. Yumuşak doku sarkomu (kanserli büyüme) ölümcül bir hastalık olabilir. Örneğin, sinovyal sarkom, yumuşak doku sarkomlarının yüzde 7 ila yüzde 10'unu oluşturan ve genellikle genç yetişkinlerin kollarında veya bacaklarında gelişen agresif bir kanserdir. Araştırmalar, metastaz yapmış veya vücudun diğer bölgelerine yayılmış hastalığı olan hastaların yüzde 25'inin beş yıl hayatta kaldığını gösteriyor.

Yumuşak doku kitlelerinin çoğu ağrısızdır - yakındaki bir siniri tahriş etmedikçe - ki bu, birçok kitlenin boyutları önemli ölçüye ulaşmadan teşhis edilmemesinin başlıca nedenidir- eklem hareket kısıtlılığına sebep olmadıkça bu ağrısız durum devam eder. Yumuşak doku kitlelerinin olduğu bölgeye kan akışı artarsa veya ödem ciltte renk değişikliğine neden olabilir, ancak genellikle kitle çevresindeki cilt normal rengini korur.

Hızlı ve doğru teşhis, hem hastanın hayatını hem de ekstremite fonksiyonlarını koruma açısından önemlidir. Yumuşak doku tümörleri, en azından başlangıçta, genellikle fiziksel olarak zayıflatıcı değildir yani hastanın genel sağlık durumunu bozmaz. Örneğin kilo vermesine sebep olmaz, iştah azalması yapmaz.

Bir sarkom (kanserli büyüme), bir kolun veya bacağın amputasyonuna veya bir uzvun fonksiyonel kaybına neden olabilir. İyi huylu bir tümör de bazı durumlarda zayıflatıcı olabilir. Örneğin, pelviste derin bir yumuşak doku kütlesi, bağırsak gibi bir organın işlevini engelleyebilir veya yerel sinirlere veya kan akışına engel oluşturabilir.

En Yaygın Yumuşak Doku Sarkomu Tipleri

Liposarkom: Yağ dokusunda başlayan tümörler liposarkom olarak bilinir. Birkaç farklı liposarkom formu vardır. Bazıları diğerlerinden çok daha agresiftir, bu nedenle alt türü bilmek önemlidir.

Leiomyosarkom: Bu tümörler içi boş organları kaplayan düz kas dokusunda başlar. Rahim kadınlar arasında en yaygın yerleşim yeridir. Leiomyosarkom ayrıca mesane ve mide gibi organlarda da başlayabilir.

Farklılaşmamış pleomorfik sarkom (UPS): Vücudun herhangi bir yerinde oluşabilir. Genellikle karnın arkasında, kollarda veya bacaklarda, özellikle uyluklarda görülür. Bu tümörler genellikle hızla büyür ve akciğerler de dahil olmak üzere vücudun diğer bölgelerine yayılabilir. Diğer isimleri ise malign fibröz histiositoma ve miksofibrosarkom bulunur.

Sinovyal sarkom: Sinovyal sarkom tipik olarak kollarda, bacaklarda, parmaklarda ve ayak parmaklarında görülür. Çocuklarda ve genç erişkinlerde daha sık görülür. En yaygın belirti ağrılı bir yumrudur. İmmünoterapi ve epigenetik tedavi gibi daha yeni tedaviler, bu tümörleri tedavi etmek için büyük potansiyel göstermektedir.

diz eklemi sinovial doku sarcomu

Malign periferik sinir kılıfı tümörü (MPNST): Malign periferik sinir kılıfı tümörleri sinir hücrelerinde başlayan nadir, oldukça agresif tümörlerdir. En yaygın belirti ağrılı bir yumrudur. Malign periferik sinir kılıfı tümörlerinin yaklaşık üçte biri, nörofibromatozis genetik durumuyla bağlantılıdır.

Desmoid tümör: Desmoidler yumuşak doku sarkomu ile ilişkilidir, ancak vücudun diğer bölgelerine yayılmadıkları için kanser değildirler. Bazı desmoidler izlenebilir ve başka bir tedaviye ihtiyaç duymazlar. Ancak diğerleri agresif olabilir.

Soliter fibröz tümör ve hemanjiyoperisitom: Soliter fibröz tümörler ve hemanjiyoperisitomlar vücudun herhangi bir yerinde oluşabilir. Bazıları iyi huylu (kanserli değil), bazıları ise oldukça agresif olabilir. Çoğu zaman, bu tümörler uzun yıllar içinde yavaş yavaş büyür.

Fibrosarkom: Fibrosarkom, çok nadir görülen bir yumuşak doku kanseridir. Fibrosarkom tendonlardan, bağlarınızdan ve kaslarınızdan çıkıp fonksiyonel kısıtlılık ve hayati tehlike yaratabilir. İki tip fibrosarkom vardır: infantil veya konjenital fibrosarkom ve yetişkin tipi fibrosarkom. Fibrosarkomun bir zamanlar yumuşak doku sarkomunun en yaygın formlarından biri olduğu düşünülüyordu. Teşhis tekniklerindeki gelişmeler sayesinde, fibrosarkom artık hastalığın nadir görülen bir formu olarak kabul edilmektedir.

Vasküler sarkom: Vasküler tümörler kan damarlarında başlar. Benign hemanjiyomlardan ve düşük dereceli epiteloid hemanjiyoendotelyomalardan oldukça agresif anjiyosarkomlara kadar çeşitlilik gösterirler.

Epitelioid sarkom: Bu tümörler genç erişkinlerde daha sık görülür. Hastalığın klasik formu yavaş büyür ve genç erkeklerin ayaklarında, kollarında, bacaklarında veya önkollarında görülür. Epiteloid tümörler kasıkta da başlayabilir ve bu tümörler daha agresif olma eğilimindedir.

Alveolar yumuşak parça sarkomu (ASPS): ASPS, tipik olarak 15 ila 40 yaş arasındaki kişilerin alt ekstremitelerinde başlayan oldukça nadir bir sarkomdur. Yavaş büyüyen bir tümördür ancak sıklıkla vücudun diğer bölgelerine yayılır, akciğerler ve beyin gibi.

Berrak hücreli sarkom: Bu tümör hem yumuşak doku sarkomunun hem de melanomun (cilt kanserinin agresif bir formu) özelliklerine sahiptir. Ancak yumuşak dokuda başladığı ve genellikle cildi etkilemediği için tipik olarak sarkom olarak sınıflandırılır. Ayak ve ayak bileği ortak yerlerdir.

İskelet dışı miksoid kondrosarkom (EMC): İskelet dışı miksoid kondrosarkom tümörleri, yumuşak ve jelatinimsi kıvamda ağrısız kitlelerdir. Yavaş büyüme ve vücudun diğer bölgelerine, özellikle akciğerlere yayılma eğilimindedirler. Bu tümörler tipik olarak 30 ila 60 yaş arasındaki insanları etkiler ve en sık olarak alt ekstremitelerde görülür.

Gastrointestinal stromal tümör (GIST): GIST'ler gastrointestinal sistemde, genellikle midede başlar. Bu tümörler boyut olarak büyük olma eğilimindedir ve vücudun diğer bölgelerine yayılabilir.

Yumuşak doku sarcomu

Benign Sarkom Benzeri Yumuşak Doku Tümörleri

Tipik olarak iyi huylu (kanserli olmayan) bir dizi sarkoma benzeri büyüme vardır, ancak bazı durumlarda vücudun diğer bölgelerine yayılabilirler. Bunlar şunları içerir:

Kemikleşen fibromiksoid tümör

Perivasküler epiteloid hücre tümörü, lenfanjiyoleiomyomatozis, anjiyomiyolipom

Tendon kılıfının dev hücreli tümörü ve Pigmente villonodüler sinovit

Yumuşak dokunun miyoepitelyal tümörleri

Glomus dokusu tümörü

İyi Huylu Yumuşak Doku Tümörleri

lipom

lipomatoz

lipoblastoma/lipoblastomatozis