KEMİK TÜMÖRLERİ: OSTEOKONDROM, KONDROBLASTOM, OSTEOİD OSTEOMA VE OSTEOBLASTOMA, NONOSSİFİYE Bursa

KEMİK TÜMÖRLERİ: OSTEOİD OSTEOMA VE OSTEOBLASTOMA, NONOSSİFİYE FİBROM (NOF), OSTEOKONDROM, KONDROBLASTOM, OSTEOİD OSTEOMA VE OSTEOBLASTOMA

DOÇ. DR. HANİFİ ÜÇPUNAR, BURSA

Bu tümörler kemiğin korteksine yerleşir. Tipik olarak hastanın hikayesinde ağrı vardır ve bu ağrı ağrı kesicilere ve aspirine çok iyi cevap vererek geçici olarak kaybolur. Vücudun hemen her yerinde görülebilir. Büyüme çağındaki çocuk ve gençleri genel olarak etkiler. Tanı için klinik şüphe önemlidir, daha sonra röntgen ve tomografi çekilmesi gerekebilir. Röntgende bulgu olmayan hastalarda hikaye tipikse tomografi çekilmelidir. Tomografide nidus dediğimiz tipik lezyonu görmek tanı koydurucudur. Hemen hemen aynı özellikleri gösteren fakat boyut olarak >1.5 cm den büyük olan osteid osteomlar osteoblastom olarak adlandırılır. Tedavisi ameliyattır, ilaçla tedavi olmaz. Merkezimizde bu tümörler O-arm denilen ameliyat içerisinde 3-boyutlu görüntü imkanı veren navigasyonlu cihazla tedavi edilmektedir. Bu 1 cm çapında küçük tümörler böylece problemsiz tedavi edilmektedir. Yine aynı cihazla bu tümörler temizleme yapılmadan RF (radyofrekans) ile yakılıp yok edilebilmektedir. Ameliyatta tamamen kürete edilip temizlenir veya radyofrekansla tamamen yakılırsa nüks etmez. Metastaz yapmaz yani başka dokulara yayılmaz.

OSTEOKONDROM

Bu tümörler osteokondrom veya bir çok kemikte gözüken tipi multipl herediter ekzostoz şeklinde olabilir. Sık görülen benign kemik lezyonlarındandır. Genelde asemptomatiktir. Genelde ağrısız kitle olarak ortaya çıkar. Kemik korteksinde tendon yapışma yerlerine yakın bölgelerden çıkarsa tenosinovite bağlı ağrıya sebep olabilir. Özellikle dizin iç veya yan tarafında bu durum görülebilir. Bunun yanında uzun kemiklerin hem proksimal hem de distalinde görülebilir.  Otozomal dominant kalıtım vardır. Çok düşük bir ihtimalde olsa (%1) kötü huylu formu olan kondrosarkoma dönüşebilir. Multipl herediter ekzositoz formunda bu oran %5 ile %10’a kadar çıkabilir. Kötü huyluya dönme bulguları varsa örneğin kıkırdak kalınlığının > 2cm olan yetişkinlerde kondrosarkoma evrilme riski açısından dikkatli olunmalıdır.

KONDROBLASTOM

Nadiren görülen kıkırdak kaynaklı iyi huylu bir tümördür. Hastaların çoğu 20-25 yaş altındadır. Tipik olarak epifiz yerleşimlidir. Tanıda yerleşim yeri ve sınırları düzgün sklerotik sınılı radyolüsen röntgen görüntüsü önemlidir. Diz çevresi epifizlerinde yani tibia ve femurda, kol kemiği olan humerusun omuza yakın kısmında (proksimal humerus yerleşim), kalkaneusda (topuk kemiği) ortaya çıkabilir. Epifiz yerleşimli olması kemiğin dev hücreli tümörü ve enfeksiyon ayırıcı tanısında zorluk yaratabilir. İyi huylu tümör olmasına rağmen akciğere yaylım yaptığı rapor edilmiştir. Tümörün büyüklüğü ve aktivitesine bağlı olarak hasta ağrı ve aksama ile başvurabilir. Ele gelen şişlik yaratma riski düşüktür. Yine bu ağrı ve aksamaya bağlı olarak fizik muayanede kas atrofisi ve eklem hareketlerinde azalma olabilir.

NONOSSİFİYE FİBROM (NOF)

İyi huylu fibrös doku kaynaklı bir tümördür. Çocukluk çağının en sık görülen tümörlerinden biridir. Metafizyel fibröz defekt, non-osteojenik fibroma, kortikal desmoid, fibröz kortikal defekt, ve  fibroksantoma sık kullanılan diğer isimleridir. Özellikle 5-15 yaş arasındaki çocuklarda insidental yani travma sonrası veya başka bir sebeple çekilen grafilerde şans eseri tespit edilirler. Nadirende olsa patolojik kırık (kiste bağlı kemiğin zayıflığına bağlı kırık) ile ortaya çıkabilir. Röntgende kemiğin ekleme yakın geniş spongiöz ve kortikal kemiğin birleşim yerlerinde, sklerotik düzgün sınırlı lezyon şeklinde izlenir. Tedavide ilk basamak gözlemdir. Tanı için röntgen yeterlidir. Diğer iyi huylu kemik kistlerinin ayırımı için MRI çekilebilir. Biyopsi tanı için gerekli değildir. Tanıda şüphe varsa, lezyon kemikte kırık riski oluşturacak kadar büyük ve müdehale edilecekse, patolojik kırık gelişmiş ve müdehale edilecekse ameliyat içerisinde biyopsi alınabilir. Bu hastalarda tedavi NOF lezyonunun küretlenmesi ve kemik greft konması şeklindedir. Takipler ilk tanı sonrası 3 -6 -12 ay ve sonrasında büyüme evresinin sonuna kadar 2 yılda bir yapılabilir.

Kemik tümörü Belirtileri, Bacakta iyi huylu tümör tedavisi, Kemik kanseri olanların Yorumları, Kalçada kitle Belirtileri, Bacak tümörü Öldürür mu, Kemik tümörü Ameliyatı iyileşme süresi, Bacakta iyi huylu tümör belirtileri, Kemik kanseri ağrısı Nasıl olur, Bursa’da en iyi ortopedi doktoru, Bursa Ortopedi doktor Yorumları, Bursa Ortopedi doktorları Devlet, Bursa Ortopedi Hastanesi, Bursa Ortopedi profesörleri, Bursa nöbetçi Ortopedi Doktoru, Bursa Devlet Hastanesi en iyi Ortopedi doktoru, bursa şehir Hastanesi’nde en iyi ortopedi doktorları