Metastatik Kemik Tümörleri Bursa

Metastatik Kemik Tümörleri

Kemik, kanserlerin en yaygın metastatik bölgelerinden biridir ve kemik metastazları yaşanan nüfusla birlikte önemli bir medikal problem haline gelmiştir. Hatta ileri evre malign (kötü huylu tümör) hastalığı olan hastalarda morbidite (özürlülük) nedenidir. Son zamanlarda tibbi teknolojideki ilerleme ile birlikte immunoterapi yani moleküler hedefli ajanların geliştirilmesi ile birlikte ileri evre kanserli hastaların sağ kalımını iyileştirmiştir.

bone metastasis in spine model

Sağ kalımın uzaması ile birlikte hastaların klinik seyri yani takip süresi uzar ve sıklıkla kemik metastazları ile karşı karşıya kalırlar. Patolojik kırıklar ve spinal paralizi (sinir basısına bağlı gelişen felç durumu) gibi morbiditeler, günlük yaşam aktivitelerinde (ADL'ler) ve yaşam kalitesinde (QOL) bozulmaya neden olur. Eskiden, kemik metastazının tedavisi, palyatif olarak kabul edildiğinden ve prognozla ilişkisi tam bilinmediğinden fazla önem taşımıyordu. Bu nedenle ağrı, patolojik kırıklar ve omurilik basısı gibi ciddi komplikasyonlar geliştikten sonra kemik metastazları teşhis edilirdi. Son zamanlarda, kemik metastazının ciddi komplikasyonlarının tecrübe edilmesiyle, metastazı etkin bir şekilde önlemek için kanser tedavisinin başlatılmasıyla eş zamanlı olarak kemik metastazlarının yönetimi programlarının başlatılması gerekli olmuştur. Ayrıca onkoloji, palyatif bakım, radyoterapi, ortopedi, nükleer tıp, radyoloji ve rehabilitasyon  alanlarında uzman bir ekibin yer aldığı multidisipliner bir yaklaşımın gerekliliği ortaya çıkmıştır.

Kemik Metastazı Epidemiyolojisi

Kemik, meme, akciğer ve prostat kanserli hastalarda yaygın bir metastatik bölgedir. Karaciğer kanseri, böbrek kanseri ve multipl miyelom gibi diğer kanserlerde de kemik metastazı ortaya çıkabilir. Prostat kanserinde kemik en sık metastatik bölgedir ve hastaların %90'ından fazlasında ölümden 2 yıl önce kemik metastazı geliştiği bilimsel olarak gösterilmiştir. Kemik ayrıca hem metastazların ilk sunumunda hem de ilk nüks yeri olarak meme kanserinde önde gelen metastatik bölgedir. Tüm kanserler göz önüne alındığında kemik, akciğerler ve karaciğerden sonra üçüncü en sık metastaz yeridir. Öte yandan, kemik metastazları kemiğin en sık görülen malignitesidir yani kötü huylu tümörüdür. Kemik metastazı tipik olarak hematojen yayılım yoluyla meydana gelir. Kemikte en sık metastaz bölgeleri lomber vertebra (bel), ardından torasik vertebra (sırt omurları), servikal vertebra (boyun) ve sakrumdur (kuyruk sokumu kemiği), buna karşın apendiküler iskelette metastaz nadirdir. Vertebra veya femurdaki metastazların neden olduğu patolojik kırıklar ve spinal felç, etkilenen hastaların günlük aktivite kapasitelerinde ve yaşam kalitesi üzerinde ciddi negatif etkilere sahiptir.

bone metastasis in femur model especially pertrochanteric area

Kansere bağlı kemik ağrısı, hiperkalsemi (kan tetkiklerinde Ca elektrolitinin fazla olması), patolojik kemik kırıkları ve omurilik kompresyonu dahil olmak üzere kemik metastazlarının ciddi iskelet komplikasyonlarıdır. Ağrı, metastatik hastalığı olan kanserli hastalarda en sık görülen problemlerden biridir. Neredeyse kemik metastazları olan hastaların hepsinde ağrı olur. Bu arada, patolojik kırıklar, omurilik kompresyonu ve hiperkalsemi gibi diğer ciddi metastaz komplikasyonları hastaların yaşam kalitesini kötüleştirir ve sağkalımı azaltır.

Tedavi

Kemik metastazı için tedavi seçenekleri ilaçlar, radyasyon tedavisi ve cerrahi tedavi şeklindedir. Hangi tedavilerin sizin için uygun olduğunu  metastaz yapan tümör tipinden, metastaz sayısından, metastaz olan bölgenin anatomisine kadar bir çok belirleyicisi vardır.

Kemik metastazı olan kişilerde kullanılan ilaçlar:

Kemik yapımını uyaran veya metastaza bağlı kemik yıkımının azalmasını sağlayan ilaçlardır. Kemikleri yaşına göre fazla zayıflamış (osteoporoz) hastalarda da kullanılan bu ilaçlar kemik metastazı olan kişilere de verilebilir. Bu ilaçlar kemikleri güçlendirebilir ve kemik metastazının neden olduğu ağrıyı azaltarak güçlü ağrı kesici ilaçlara olan ihtiyacı azaltır. Biposfonat dediğimiz bu ilaçlar kemik metastazı geliştirme riskinizi de azaltabilir.

Bifosfonat grubu bu ilaçların ağızdan alınan formları olduğu gibi damar yoluyla verilen formu da vardır. Haftalık, aylık, 3 aylık ve yıllık olarak verilen formlar da mevcuttur. Bu ilaçların oral formları mevcuttur, ancak damar yoluyla enjekte edilebilir formlar kadar etkili değildir ve sindirim sistemi yan etkilerine neden olabilirler. Ancak uzun yıllardır kullanılan bu ilaçlar hakkında engin tıbbi bilgi vardır ve sizin için ağızdan alına formları da yeterli gelebilir. Bunun için doktorunuzun önerisi sizin için en değerlisi olacaktır. Bu ilaçların yan etkileri ise geçici kemik ağrısına ve böbrek sorunları şeklindedir. Özellikle çene kemiğinde olmak üzere nadir görülen ancak ciddi bir durum olan kemik çürümesi dediğimiz osteonekroz gelişme riski vardır.

bone metastasis in femur model especially pertrochanteric area

Kemoterapi. Kanser birden fazla kemiğe yayılmışsa, doktorunuz kemoterapi önerebilir. Kemoterapi, kanser hücreleriyle savaşmak için vücudunuzda dolaşır. Kemoterapi, bir damar yoluyla veya bir hap olarak alınabilir. Yan etkiler kemoterapi ilaçların çeşidine bağlıdır. Kemoterapiye duyarlı kanserler için kemoterapi, kemik metastazlarından kaynaklanan ağrıyı hafifletmenin en iyi yollarından biridir. Yine bir kemoterapi çeşidi olan hormon tedavisi vücuttaki hormonlara duyarlı kanserleri baskılamak bir seçenek olabilir. Meme kanserleri ve prostat kanserleri genellikle hormon bloke edici tedavilere duyarlıdır. Başka bir seçenek de hormon üreten organları (yumurtalıklar ve testisler) çıkarmak için ameliyattır.

Ağrı ilaçları kemik metastazının neden olduğu ağrıyı kontrol edebilir. Ağrı ilaçları, reçetesiz satılan ağrı kesiciler veya daha güçlü reçeteli narkotik grubu ağrı kesiciler olabilir. Hangi ağrı kesici ilaç kombinasyonunun sizin için en iyi sonucu verdiğini belirlemek zaman alabilir. İlaç alıyorsanız ancak ağrınız devam ediyorsa algoloji uzmanları ek ağrı giderici seçenekler sunabilir. Steroidler olarak bilinen ilaçlar, kanser bölgelerinin etrafındaki şişliği ve iltihabı azaltarak genellikle kemik metastazlarıyla ilişkili ağrıyı hafifletmeye yardımcı olabilir. Steroidler ağrıya yardımcı olmak ve bazı kanser komplikasyonlarını önlemek için oldukça hızlı etki edebilen ilaçlardır.  Ancak özellikle uzun süre kullanıldığında yan etkileri olduğundan çok dikkatli kullanılmaları gerekir.

Harici radyasyon tedavisi

Radyasyon tedavisi, kanser hücrelerini öldürmek için X-ışınları ve protonlar gibi yüksek güçlü enerji ışınlarını kullanır. Kemik metastazınız ağrı kesici ilaçlarla kontrol edilmeyen ağrıya neden oluyorsa veya ağrı kaynağı lokal kemik metastazı ise, ve bu alan radyoterapi vermek açısından hem boyut olarak hem de anatomik olarak uygun bölgeyle sınırlıysa radyasyon tedavisi bir seçenek olabilir.

Durumunuza bağlı olarak, kemiğe radyasyon, birkaç gün boyunca büyük bir dozda veya birkaç küçük dozda uygulanabilir. Radyasyonun yan etkileri ciltte kızarıklık ve dermatit, ve nadir olarak sekonder kanserlerdir.

Ameliyat

Metastaz hastalarında ana ameliyat gerekçeleri metastaza bağlı zayıflamış kemiği kırık gelişmeden desteklemek ve kırık gelişen kemiği tutturmak yani stabilize etmek için yapılır. Bazen etraf dokulara özellikle damar ve sinire bası yapan tümör dokusunu çıkarmak veya küçültmek içinde cerrahi tedavi yapılır. Kemik metastazı nedeniyle kemiğin kırılma tehlikesi varsa, Ortopedi ve Travmatoloji uzmanları metal plakalar (platin), vidalar ve çiviler kullanarak kemiği stabilize edebilir (ortopedik tespit), yani kırıkmış gibi destekler. Ortopedik fiksasyon ağrıyı hafifletebilir ve ağrılı ekstremitedeki işlevi iyileştirebilir. Genellikle, ameliyattan sonra tümörü kontrol altına almak için eğer tümör radyasyona duyarlı ise ek olarak radyasyon tedavisi verilir. Ayrıca kemiği güçlendirmek için kemik çimentosu enjekte edilerek de güçlendirilebilir. etmek için ameliyat. Özellikle bu işlem leğen kemiğine yani pelvis kemiğine, omurga kemiklerine uygulanır. Çimentolama içi kırık gelişmiş veya kırık riski olan tüm kemiklere uygulanabilir.

Kemik tümörü Belirtileri, Bacakta iyi huylu tümör tedavisi, Kemik kanseri olanların Yorumları, Kalçada kitle Belirtileri, Bacak tümörü Öldürür mu, Kemik tümörü Ameliyatı iyileşme süresi, Bacakta iyi huylu tümör belirtileri, Kemik kanseri ağrısı Nasıl olur, Bursa’da en iyi ortopedi doktoru, Bursa Ortopedi doktor Yorumları, Bursa Ortopedi doktorları Devlet, Bursa Ortopedi Hastanesi, Bursa Ortopedi profesörleri, Bursa nöbetçi Ortopedi Doktoru, Bursa Devlet Hastanesi en iyi Ortopedi doktoru, bursa şehir Hastanesi’nde en iyi ortopedi doktorları