COVID-19 Sonrası Gelişen Femur Başı Avasküler Nekrozu Tedavisi, Doç. Dr. Hanifi Üçpunar, Bursa

COVID-19 Sonrası Gelişen  Femur Başı Avasküler Nekrozu Tedavisi, Doç. Dr. Hanifi Üçpunar, Bursa

Femur başının (kalça kemiği) avasküler nekrozu (kemik çürümesi), COVID-19 enfeksiyonunun uzun dönem bir yan etkisi olarak ortaya çıkabilir.

Bunun sebebi hem COVID 19 hastalığının kendisi hem de steroid kullanılmasıdır.

Bisfosfonat tedavisi (intravenöz zoledronik asit ve oral alendronat), COVID sonrası femur başı avasküler nekrozunun tedavisinde etkili gözükmekte.

Şöyleki ortalama 10 aylık takipte,

Etkilenen kalçaların %18'inde radyografik  kötüleşme gözlenmesine rağmen hastaların %95,5'inin ağrılarında ve iyilik hallerinde olumlu gelişme kaydedilmiş.

Hastaların sadece %4,5'inde cerrahi müdahale ihtiyacı olmuş.

COVID-19 enfeksiyonunu yönetmek için uygulanan ortalama kortikosteroid dozu 841.3 mg prednizolon eşdeğeriydi ve kortikosteroid tedavisinin başlaması ile osteonekroz gelişimi arasındaki ortalama süre 179 gün olarak bulunmuş.

En kısa sürede şikayetleri başlayan hastada bu süre 59 gün iken COVID sonrası 459 gün sonra dahi şikayetleri başlayan hasta olmuş.

Manyetik rezonans görüntüleme (MRI) ile erken teşhis ve tıbbi tedavi, COVID sonrası kalça avasküler nekroz tedavisinde olumlu etken olabilir.

Osteonecrosis of the femoral head (AVNFH) can be a long-term effect of COVID-19 infection.

Bisphosphonate therapy (intravenous zoledronic acid and oral alendronate) was effective in managing post-COVID AVNFH.

At a mean follow-up of 10 months, 95.5% of the hips showed good clinical outcomes, and only 4.5% required surgical intervention.

Clinical evaluation using a visual analog scale (VAS) for pain and the Harris hip score (HHS) improved over time.

Radiographic progression was observed in 18% of the affected hips.

The mean dose of corticosteroids administered to manage COVID-19 infection was 841.3 mg of prednisolone equivalents, and the mean duration between the commencement of corticosteroid therapy and the development of osteonecrosis was 179 days.

COVID-19 itself may contribute to the development of AVNFH, in addition to corticosteroids.

Early detection by magnetic resonance imaging (MRI) and medical treatment can be effective in managing post-COVID AVNFH.