Kemik yoğunluğu taraması (DEXA taraması) / Testi / Kemik Yoğunluğu Ölçümü

Kemik yoğunluğu ölçümü ve tedavisi, genel olarak, ülkemizde ortopedi polikliniklerinde, fizik tedavi polikliniklerinde ve endokrinoloji polikliniklerinde yapılmaktadır.

Kemik Taraması  Ölçümü Nedir? Ne işe Yarar?

DEXA taramaları olarak da bilinen kemik yoğunluğu taramaları, kemik kırma riskinizi hesaplamaya yardımcı olur.

Genellikle osteoporoz gibi kemikle ilgili sağlık sorunlarının teşhisine yardımcı olmak veya bu sorunlara yakalanma riskini değerlendirmek için kullanılırlar.

Sıradan röntgen ışınlarının aksine DEXA taramaları kemik yoğunluğundaki küçük azalmaları ölçebilir.

Bu da osteoporozun erken evrelerinde, siz bir kemiğinizi kırmadan önce teşhis edilmesini mümkün kılar.

DEXA taramasında ayrıca düşük dozda radyasyon kullanılır, bu da sağlığa yönelik risklerin standart röntgen ışınlarına göre çok daha düşük olduğu anlamına gelir.

Doktorlar kemik yoğunluğu taramalarının sonuçlarını, düşük kemik yoğunluğu için tedavinin gerekli olup olmadığına karar vermelerine yardımcı olmak için kullanırlar.

Bu, kemik sağlığınızı iyileştirmeye yardımcı olmak için yaşam tarzı değişiklikleri yapmayı içerebilir, örneğin

·      Kalsiyum oranı yüksek, sağlıklı ve dengeli bir diyet uygulamak

·      D vitamini seviyenizi artırmaya yardımcı olmak için güneşte daha fazla zaman geçirmek

·      Düzenli olarak yürüme veya koşma gibi ağırlık taşıyan egzersizler yapmak

Kemik yoğunluğu taraması önerildiğinde

Osteoporoz gibi bir kemik sorunu geliştirme riskiniz yüksekse DEXA taraması önerilebilir.

Aşağıdaki durumlarda Kemik Erimesi Riskini Artar:

Hafif bir düşme veya yaralanmadan sonra kırık bir kemiğiniz varsa

Artrit (eklem romatizması) gibi düşük kemik yoğunluğuna yol açabilecek bir sağlık sorununun olması

Ağızdan kortizon adı verilen ilaçları 3 ay veya daha uzun süredir kullanıyorsanız – kortizon türü ilaçlar iltihabı tedavi etmek için kullanılır, ancak kemiklerin zayıflamasına da neden olabilir

Erken menopoza girmiş bir kadınsanız veya genç yaşta (45 yaşından önce) yumurtalıklarınız alınmışsa

Menopoza girmiş bir kadınsanız ve sigara veya aşırı alkol kullanıyorsanız, ailenizde kalça kırığı öyküsü varsa veya vücut kitle indeksiniz (VKİ) 21'in altındaysa

Kronik olarak kumadin gibi kan sulandırıcı kullanıyorsanız

Barsak hastalılarınız var (ülseratif kolit veya Crohn Hastalığı)

Sınırlamalar

DEXA taraması kemik gücünü ölçmenin tek yolu değildir. Aile geçmişi ve bazı ilaçlar gibi diğer risk faktörleri, kemik kırma riskinizin olup olmadığını anlamaya yardımcı olur.

Kemik yoğunluğu taraması yaptırmadan veya tedaviye başlamadan önce tüm risk faktörlerinin göz önünde bulundurulması gerekir.

Bazı kişilerin kemik kırma risklerinin tedaviye ihtiyaç duyacak kadar yüksek olduğunu doğrulamak için kemik yoğunluğu taramasına ihtiyacı vardır.

Diğerleri için, özellikle 75 yaşın üzerindeki yaşlı insanlar için, kemik kırma riski o kadar yüksek olabilir ki, tedavi reçete edilmeden önce kemik yoğunluğu taraması yaptırmalarına gerek yoktur. Ülkemizde de aynı kural geçerli olup, test sonucunuza bakılmaksızın ilaç tedavi başlanabilir. Ancak kendi pratiğimde rutin olarak vücut mineraller ölçümü ve kemik ölçümünü yaştan bağımsız olarak yapıyorum.

Kemik yoğunluğu taramasının sonuçlarını yorumlamak bazen zor olabilir.

Örneğin, omurganın osteoartriti (spondiloz) gibi dejeneratif bir durumu olan bir kişide omurga taramasının sonuçlarını yorumlamak kolay olmayabilir. Bu durumlarda bilgisayarlı tomografide kemik ölçümü yapmak gerekecektir.

Bazen omurga anormallikleri veya önceki bir omurga kırığı yanlış bir sonuç verebilir.

Kemik yoğunluğu taraması, düşük kemik mineral yoğunluğunun çok az kemikten mi (osteoporoz) yoksa genellikle D vitamini eksikliğinden (osteomalazi) dolayı kemikte çok az kalsiyum bulunmasından mı kaynaklandığını göstermeyecektir.

Osteoporoz tarama sıklığı bireyin yaşına, cinsiyetine, risk faktörlerine ve geçmiş tarama sonuçlarına bağlı olarak değişebilir. Genel olarak, osteoporoz taraması için belirli bir yaş sınırı bulunmamakla birlikte, risk faktörleri göz önüne alındığında aşağıdaki öneriler göz önünde bulundurulabilir:

1. 65 Yaş ve Üzeri Kadınlar ve 70 Yaş ve Üzeri Erkekler:

• 65 yaş ve üzeri olan kadınlar ve 70 yaş ve üzeri olan erkeklerde osteoporoz taraması düşünülmelidir.
  2. 50-69 Yaş Arası Kadınlar ve 50-79 Yaş Arası Erkekler:

• Risk faktörleri göz önüne alındığında, 50-69 yaş arası kadınlar ve 50-79 yaş arası erkeklerde osteoporoz taraması düşünülebilir.
  3. 50 Yaş Altındaki Kadınlar ve Erkekler:

• Özellikle risk faktörleri taşıyan 50 yaş altındaki bireylerde osteoporoz taraması düşünülebilir. Bu faktörler arasında erken menopoz, düşük vücut ağırlığı, ailede osteoporoz öyküsü, uzun süreli kortikosteroid kullanımı, düşük kalsiyum ve D vitamini alımı bulunabilir.
  4. Risk Faktörleri ve Özel Durumlar:

• Özellikle menopoz sonrası kadınlar ve erkeklerde düşme riski, sigara içme, alkol tüketimi, düşük vücut kitle indeksi gibi risk faktörleri değerlendirilmelidir. Ayrıca, kemik mineral yoğunluğu ölçümü, kırık riskini belirlemede ve tedavi kararı alınmasında yardımcı olabilir.

Osteoporoz taraması ile ilgili kararlar, bireyin sağlık geçmişi, yaşam tarzı ve risk faktörleri gibi faktörlere dayanmalıdır. Her bireyin durumu farklı olduğu için, tarama sıklığı ve yöntemleri, bir sağlık profesyoneli tarafından bireysel olarak değerlendirilmelidir. Bu nedenle, osteoporoz taraması konusunda kişisel bir plan ve öneri almak için sağlık uzmanınıza danışmanız önemlidir.

Diz iğnesi isimleri, Dizde sıvı kaybı iğnesi yaptıranlar, Dize yapılan iğne yorumlar, Dize yapılan iğnenin yan etkileri, Diz sıvı iğnesi markaları, Dizde sıvı kaybı iğnesi Zararları, Hyaluronik asit diz iğnesi, Dize yapılan iğne Ne zaman etki Eder, Kuru iğne ücreti, Kuru iğne tedavisi seans ücreti 2023, Recover iğne Fiyatı, Recover iğne fiyatı 2023, Kuru iğne yaptıranların Yorumları, Recover diz iğnesi, Fıtık iğnesi fiyatı, Devlet hastanesinde kuru iğne tedavisi, Bursa Skolyoz Doktorları, Bursa'da en iyi Skolyoz doktoru, Bursa Skolyoz Fizik tedavi, Bursa Skolyoz Tedavisi, Bursa Şehir Hastanesi Skolyoz Doktorları, Bursa Skolyoz Korsesi, Schroth egzersizleri Bursa, En iyi Skolyoz Doktorları, Bursa'da en iyi ortopedi doktoru, Bursa Ortopedi doktor Yorumları, Bursa Ortopedi doktorları Devlet, Bursa Ortopedi Hastanesi, Bursa Ortopedi profesörleri, Bursa nöbetçi Ortopedi Doktoru, Bursa Devlet Hastanesi en iyi Ortopedi doktoru, bursa şehir hastanesi'nde en iyi ortopedi doktorları, Bursa Skolyoz Doktorları, Bursa'da en iyi skolyoz  doktoru, Bursa Skolyoz Fizik tedavi, Bursa Skolyoz Tedavisi, Bursa Şehir Hastanesi Skolyoz Doktorları, Bursa skolyoz  Korsesi, Schroth egzersizleri Bursa, En iyi Skolyoz Doktorları, En iyi Pediatrik ortopedist Bursa, bursa'da en iyi ortopedi doktoru, Pediatrik Ortopedi bölümü olan Hastaneler, Ortopedi doktoru Bursa, En iyi pediatrik ortopedist Ankara, Pediatrik Ortopedi Devlet Hastanesi, Şehir Hastanesi en iyi Ortopedi doktoru, Devlet Hastanesi nde en iyi Ortopedi doktoru, robotik diz protezi bursa, robotik kalça protezi bursa, kemik kırığı, tendon kopmasıi ön çapraz bağ ameliyatı, menisküs yırtığı bursa, bursa'da en iyi menisküs doktoru, PRP menisküs tedavisi fiyatları, PRP menisküs tedavisi yorumları, Menisküs iğnesi fiyatı 2023, Menisküs iğnesi nasıl yapılır, Menisküs yırtığı kök hücre tedavisi Fiyatları, Menisküs iğnesi fiyatı, Menisküs kök hücre tedavisi yorumları